Valgprogram

Rasmus Norup

Spidskandidat til kommunalvalget 2017 i Herning

Valgprogram

Herning Kommune skal i valgperioden 2014-2017 gennem en målrettet indsats fastholde og udvikle sin position som en dynamisk kommune præget af iværksætterånd, høj kommunal service, sammenhold og tro på fremtiden.

 

En flerstrenget, kreativ og konsekvent markedsføring skal med udgangspunkt i kommunens kvaliteter sikre, at Herning Kommune nationalt og internationalt er kendt som Midt- og Vestjyllands mest attraktive kommune for bosætning, placering af virksomheder og offentlige institutioner.

 

 

 

En kommune i balance.

 

I Herning Kommune vil byen Herning altid være lokomotivet, som har potentiale til at skabe udvikling og fremgang til gavn for hele kommunen.

 

Men Herning Kommune er andet end Herning by med forstæderne Gjellerup, Gullestrup, Hammerum, Lind, Snejbjerg og Tjørring . Kommunen består herudover af 5 centerbyer (Aulum, Kibæk, Sunds, Sdr. Felding og Vildbjerg) og en række mindre byer samt vidtstrakte, naturskønne landdistrikter.

 

Det Konservative Folkeparti ønsker en kommune i balance. Vi vil satse og investere i Herning by og dets forstæder, men også i centerbyerne og de mindre byer. Den kommunale planlægning skal sammen med boligselskaber og private investorer sikre, at der bliver udviklet spændende og varierede boligtyper med muligheder for arkitektoniske udfoldelser i hele kommunen. Herved gøres kommunen mere attraktiv som bosætningskommune - og virksomhederne kan hermed bedre tiltrække medarbejdere, herunder medarbejdere med videregående uddannelser. God adgang til IT-forbindelser i hele kommunen kan gennem mulighed for fjernarbejdspladser være med til at bremse en negativ befolkningsudvikling i vore landdistrikter og mindre byer. Herning Kommune skal aktivt påvirke statslige myndigheder og teleselskaber for at sikre dette.

 

Vi vil værne om naturværdierne i det åbne land og her finde den rigtige balance mellem naturværdier og udviklingsmuligheder for landbruget.

 

 

 

 

Herning Kommune – vores kommune.

 

Vi Konservative lægger stor vægt på, at vi får nærdemokratiet til at blomstre i Herning Kommune. Det er forudsætningen for, at alle vi borgere uanset bopæl oplever den store kommune som vores kommune.

 

Vi Konservative er overbeviste om, at vi får truffet de bedste beslutninger, når de bliver truffet tæt på borgerne. Denne filosofi er baggrunden for, at det danske samfund er opbygget med kommunalt selvstyre og uddelegering af offentlige opgaver til kommunerne.

 

Men udlægning af opgaver og uddelegering af ansvar skal ikke slutte ved borgmesterens skrivebord eller i byrådssalen. Uddelegeringen skal videre ud til de kommunale institutioners bestyrelser og til lokalsamfundene, hvor borgerne skal inddrages i beslutningsprocessen. En vidtgående økonomisk decentralisering skal give maksimal kompetence til bruger- og forældrebestyrelser.

 

Herning Kommune kan beskrives som et ”fællesskabernes fællesskab”. Altså et stort fællesskab, som igen består af en række mindre fællesskaber, nemlig lokalsamfundene. Det er her, at den egentlige nærdemokratiske debat skal folde sig ud som baggrund for de beslutninger, der skal træffes i byrådet. Uanset om vi som borgere bor i Kibæk, Hammerum, Herning, Ørnhøj, Aulum eller i andre af kommunens mange lokalsamfund, skal vi opleve Herning Kommune som vores kommune.

 

Derfor vil nærdemokratiet være et konservativt focusområde også i de kommende år.

 

Byrådet og kommunens forvaltning skal systematisk gennem mødeaktivitet arbejde for at styrke kontakten til lokalområderne. Det kan f. eks ske ved, at byrådet deles op i et antal dialoggrupper, som på skift sammen med forvaltningen to gange årligt mødes med repræsentanter for det pågældende lokalområde for at lytte til områdets ønsker og samtidig præsentere aktuelle kommunale planer og visioner for området. Organisationsformen skal sikre, at alle byrådsmedlemmer i løbet af valgperioden mødes mindst én gang med alle lokalområder.

 

 

 

 

Herning som lokomotiv for midt- og vestjysk erhvervsudvikling.

 

Det er vores ambition, at Herning Kommune skal være vækstdynamo for erhvervsudviklingen i Midt- og Vestjylland.

 

Erhvervsudvikling skabes ikke af kommunale myndigheder, men det er i høj grad et kommunalt ansvar at skabe optimale rammer for udviklingen, ligesom kommunen skal være en aktiv medspiller i forhold til relevante samarbejdspartnere i form af erhvervs- og arbejdsmarkedsorganisationer og lokale erhvervsråd.

 

Herning Kommune skal fastholde positionen som Danmarks mest erhvervsvenlige kommune. Denne position gør det attraktivt for nye virksomheder at flytte til kommunen.

 

Den kommunale planlægning skal give mulighed for erhvervsudvikling både i Herning og i den øvrige del af kommunen. Planlægningen kan fremme en geografisk placering af virksomheder inden for samme branche, så synergieffekten mellem beslægtede virksomheder udnyttes.

 

Energiområdet er et eksempel på et lokalt styrkeområde, som vil kunne give et væsentligt bidrag til en positiv erhvervsudvikling.

 

Oplevelsesøkonomien med MCH i front kan give kommunen identitet og handelsmæssig udvikling.

 

Opførelsen af det nye supersygehus i Gødstrup er et af de største byggeprojekter i vores landsdel. Sammen med etableringen af den nye motorvej til Holstebro er der hermed skabt gode muligheder for mange nye arbejdspladser i vores område.

 

Gennem rettidig omhu i erhvervs- og beskæftigelsespolitikken skal Herning Kommune sikre, at kommunens virksomheder og medarbejdere får maksimal udbytte af projektet.

 

Det er endvidere af største betydning, at Herning Kommune sikrer vores produktionsvirksomheder gode rammevilkår. Produktionsvirksomhederne tegner sig for 18 % af arbejdspladserne i kommunen og er således fortsat en afgørende faktor i den lokale erhvervsstruktur.

 

Hvis ambitionen om Herning som fremtidens vækstdynamo skal opfyldes, skal arbejdskraftens uddannelsesniveau højnes. Fremtidens videnstunge virksomheder vil blive placeret, hvor den veluddannede arbejdskraft er til rådighed.

 

Derfor er AU Herning (HIH) og andre uddannelsesinstitutioner sammen med videnscentre i lokalområdet nøglen til fremtidens vækst. Kommunen skal derfor være katalysator i et lokalt net af forskning, udvikling, uddannelse og industriel udnyttelse.

 

Herning Kommune skal sammen med lokale virksomheder og organisationer gennem målrettet vejledning aktivt medvirke til, at flere unge efter folkeskolen søger ind på en erhvervsuddannelse. Tilgangen til disse vigtige uddannelser har gennem en årrække været stærkt faldende, hvilket ikke er holdbart i en kommune med så mange produktionsvirksomheder.

 

Partnerskabsaftaler mellem lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer, erhvervsskolerne og kommunen kan medvirke til at øge interessen blandt unge for erhvervsuddannelserne. Herning Kommune har f. eks. indgået en partnerskabsaftale med 3F Midtjylland, Dansk Byggeri og Herningholm Erhvervsskole med dette formål.

 

Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) spiller en væsentlig rolle ved unges valg af fremtid. Vejledning er vigtig og er med til at forebygge eventuelle fejlvalg. UU bør i højere grad bidrage til at styrke tilgangen til erhvervsskolerne. Det bør undersøges, hvorvidt en styrkelse af UU er nødvendig som et led i at understøtte målet om, at mindst 95% af unge gennemfører en ungdomsuddannelse.

 

Herning Kommune er præget af mange iværksættere og mange små- og mellemstore virksomheder. Derfor påhviler det kommunen at give sådanne virksomheder gode vækstbetingelser. Dette skal ske gennem en differentieret indkøbs- og udbudspolitik i kommunen, som gør det muligt også for lokale virksomheder at være med og føle, at de har et ”hjemmemarked” i Herning Kommune.

 

 

 

 

Udlicitering af kommunale opgaver.

 

Det Konservative Folkeparti har ikke en fastlåst ideologisk holdning til, om de kommunale opgaver skal udføres af kommunens egne ansatte eller af private virksomheder. Opgaverne skal udføres af dem, som kan gøre det bedst og billigst.

 

Derfor er det en god ide med jævne mellemrum gennem konkurrenceudsættelse at få afprøvet, om

 

de kommunale opgaver (bortset fra myndighedsopgaver) løses bedst og billigst af kommunen selv eller af private virksomheder.

 

Kan private udføre opgaven med høj kvalitet og billigere end kommunen selv, bør de også have opgaven. Herning Kommune vil kunne spare mange penge ved oftere at lade private byde på opgaven.

 

 

 

 

Mere liv i Herning Midtby.

 

Kreative og innovative mennesker kræver liv og puls for at trives. Derfor er liv i Herning Midtby et basalt og afgørende punkt for byens udvikling. Torvet, gågaden, handelslivet, restauranterne og hele den kulturelle side af midtbyen er kardinalpunkter i en fremtidig satsning på at gøre Herning til det rigtige sted at bosætte sig.

 

Liv og puls i midtbyen er ligeledes en afgørende forudsætning for, at vi som lokalsamfund kan få det fulde udbytte af de mange store arrangementer i MCH og Jyske Bank Boxen. Samarbejdet mellem MCH og Midtbyen skal optimeres, så f. eks. en stor koncertoplevelse i Boxen naturligt kombineres med spændende initiativer i Midtbyen.

 

Der er behov for flere initiativer for at få torvehandelen i Herning til at blomstre. Torvet bør være marked og liv, f. eks. gennem et broget hav af danske og etniske specialiteter, ligesom det vil være en berigelse med arbejdende værksteder i midtbyen. Det skal være en spændende oplevelse at drage til torvedag i Herning.

 

Det Konservative Folkeparti støtter varmt flytningen af Herning Bibliotek til Midtbyen, som hermed får tilført nye muligheder for at kombinere indkøbsoplevelser med et besøg på et topmoderne bibliotek.

 

Banegården og busterminalen er det første indtryk, man som tilrejsende får af Herning. Vi ønsker at ombygge området ved Banegårdspladsen ved at forbedre adgangsforholdene til området og omstigningsforholdene for passagererne. Samtidig skal et nybyggeri og ændret disponering af området skabe plads til et attraktivt og karakterfyldt byrum, der kan optimere de fremtidige terminalfunktioner og samtidig give byen et nyt ansigt. Det Konservative Folkeparti mener derfor, at der bør arbejdes videre med planerne for ombygning af Banegårdspladsen og busterminalen.

 

Når det nye sygehus i Gødstrup er færdigt, vil det nuværende sygehus i Herning by stå tomt. Sygehusarealet er stort og centralt placeret i Herning. Det har derfor stor betydning for Herning by, hvad dette areal bliver anvendt til. Det bør anvendes til formål, som understøtter en positiv udvikling i Herning både bolig- og erhvervsmæssigt.

 

En del af Torvet er domineret af Rådhuset. Det vil være gavnligt for livet på Torvet, hvis de kommunale administrationsbygninger blev erstattet af butikker, restauranter og boliger m.m.

 

En evt. udflytning af Rådhuset er imidlertid en stor beslutning, som kræver grundige overvejelser og et gennemarbejdet beslutningsgrundlag. En sådan beslutning skal ses i sammenhæng med de nye muligheder for at tænke helt nyt i forbindelse med den kommende udflytning af sygehuset fra den nuværende placering til Gødstrup.

 

Den kommende valgperiode bør benyttes til at tilvejebringe et sådant beslutningsgrundlag, så en evt. beslutning om udflytning kan ske på et kvalificeret grundlag.

 

 

 

 

Smukke, velholdte byer med grønne åndehuller.

 

Det betyder meget for borgernes dagligdag og kommunens ansigt udadtil, at vores byer er velholdte med grønne områder med træer og anden form for beplantning. Det gælder om at bevare eksisterende grønne områder og gennem planlægning sikre, at grønne områder integreres i fremtidig byudvikling.

 

Byerne og de grønne områder skal renholdes, så de ikke skæmmes af henkastet affald. Dette er imidlertid ikke kun et kommunalt ansvar. Uden opbakning fra borgerne kan opgaven ikke løses. Sammen med de lokale foreninger bør kommunen med jævne mellemrum iværksætte kampagner, som opfordrer borgerne til ikke at smide affald andre steder end i affaldsbeholderne og således aktivt deltage i kampen for holde vore byer rene og smukke.

 

 

 

 

Turisme.

 

Turisme er et vigtigt erhverv, og Det Konservative Folkeparti ønsker potentialet i Herning Kommune for turisme udnyttet endnu bedre. Dette skal ske i et tæt samarbejde mellem kommunen og turismeerhvervet.

 

I Herning befinder man sig midt i Jylland med overkommelig afstand til stort set alle attraktioner i Jylland. Inden for kommunens grænser råder vi over noget af Jyllands smukkeste natur med skove, plantager, hedearealer, søer og vandløb som f. eks. Storåen og Karup å. Her er virkelig mulighed for en aktiv ferie med kano eller fiskestang. Området giver ligeledes gode muligheder for gennem afmærkede vandrer- og cykelstier at tiltrække turister, som ønsker at kombinere naturoplevelser med fysisk aktivitet.

 

Hertil kommer vores kulturhistoriske museer og kunstmuseer, hvor man bl.a. kan få indblik i områdets fantastiske og enestående erhvervshistorie og herunder det helt unikke samarbejde, der i mange år har været mellem vores førende erhvervsvirksomheder og nogle af landets mest fremtrædende kunstnere. Kommunen har et bemærkelsesværdigt stort udbud af kunst og kultur.

 

Endvidere vil vi gerne pege på de muligheder, der ligger i, at de tusinder af mennesker, som i løbet af året besøger Jyske Bank Boxen og Messecenter Hernings arrangementer og koncerter, kombinerer besøget med at nyde nogle dages ferieophold og dermed får glæde af områdets store udvalg af hoteller og andre overnatningsmuligheder.

 

De mange aktiviteter i Herning bør give grundlag for etablering af flere hotelpladser, herunder også på højt niveau, ligesom der også må være grundlag for etablering af campingpladser med et serviceniveau, som tiltrækker moderne campister.

 

 

 

 

Infrastruktur.

 

Det Konservative Folkeparti i Herning ønsker at give borgerne valgfrihed på transportområdet, og vi vil arbejde for de bedste muligheder for sikker og effektiv transport, uanset om man vælger privatbil, cykel, kollektiv trafik eller taxi.

 

Det Konservative Folkeparti i Herning ønsker en velfungerende og effektiv kollektiv trafik. Med hensyn til bustrafik ønsker vi et højt serviceniveau med høj frekvens og komfortable og miljøvenlige busser. Det gælder både for bybusserne i området i og omkring Herning by samt busruterne i landområderne. Banegården og busterminalen ønsker vi at gøre til et mere behageligt opholdsområde, både af hensyn til byens borgere, men også fordi banegården er det første indtryk man som tilrejsende med tog får af Herning.

 

Vi prioriterer trafiksikkerheden højt. Vi ønsker derfor fokus på afhjælpning af ”sorte pletter” i trafikken, hvor sikkerheden for cyklister, fodgængere og bilister kan forbedres.

 

Det kommende sygehus i Gødstrup vil tiltrække arbejdskraft fra andre byer. Derfor er det nødvendigt, at der etableres en dobbeltsporet jernbane til Gødstrup med gode direkte forbindelser til og fra Århus og Silkeborg.

 

 

 

 

Energi og miljø

 

Vi ønsker, at energi-, klima- og miljøhensyn skal være en integreret del af alle beslutningsprocesser i Herning Kommune.

 

Ved nybyggeri skal energi- og miljømæssig projektering være i højsædet, ligesom kommunens eksisterende bygninger bør gennemgå en kritisk vurdering med henblik på energibesparelser.

 

I forbindelse med indkøb skal kommunen stille miljømæssige krav til sine leverandører.

 

BoligJob-ordningen, som i 2013 0g 2014 giver mulighed for skattefradrag ved bl.a. energirenoveringer af boliger, gør det til en god ide at iværksætte kampagner for energiforbedringer. Det kan f. eks. være et tilbud om gratis energitjek til de første 1.000 boliger i kommunen.

 

I Herning findes et videnscenter for brintteknologi. Endvidere findes flere private virksomheder inden for brint- og vindmølleteknologien. Herning Kommune bør deltage i synliggørelse af disse institutioner og virksomheder.

 

Den ideelle placering af nye vindmøller er havvindmøller. Kun undtagelsesvist vil det være hensigtsmæssigt at opstille nye vindmøller i Herning Kommune. I den forbindelse er det vores opfattelse, at der skal der tages vidtgående hensyn til naboer, ligesom der skal tages omfattende hensyn til landskabsmæssige værdier, således at vores landskab ikke skæmmes.

 

 

 

 

Børnene er vores fremtid

 

I den moderne børnefamilie ønsker både mor og far en erhvervsmæssig karriere kombineret med et velfungerende familieliv, hvor børnene er i centrum, og hvor der for børnene i førskolealderen ikke bliver gået på kompromis med kvaliteten i børnepasningen.

 

Børnene er forældrenes ansvar, men det er en kommunal kerneopgave gennem kvalitetsbetonede pasningsordninger at støtte familiens mulighed for at kombinere familie- og arbejdsliv.

 

Derfor skal kommunen kunne tilbyde fleksible pasningsmuligheder i form af vuggestuer eller dagplejepladser, børnehaver og skolefritidsordninger, der med hensyn til åbningstider tager hensyn til, at ikke alle forældre har fast arbejdstid fra 8 til 16. Der bør være pasningsgaranti i lokalsamfundet. Gennem tryghed, kærlig omsorg og tæt forældrekontakt skal pasningsordningerne skabe optimale udviklingsmuligheder for børnene.

 

Når børnene nærmer sig skolealderen, skal der være det tættest mulige samarbejde mellem pasningsordningen og skolen, så skolestarten opleves som en glidende overgang og ikke som en brat omvæltning.

 

 

Sårbare børn og unge.

 

Desværre findes der i vores samfund også børn og unge, som lever under uacceptable forhold, hvilket ofte medfører, at de bliver skadet for livet. Disse børn og unge har vi konservative ikke glemt. Tværtimod mener vi, der skal sættes meget mere fokus på at skabe de rette forhold/tilbud til disse sårbare børn og unge, så vi på alle mulige måder undgår de mange tvangsfjernelser og i stedet bliver bedre til at understøtte udsatte familier.

 

 

 

 

Selv den bedste skole kan blive bedre.

 

Vi har et godt skolevæsen i Herning Kommune med dygtige og engagerede ledere og lærere. Men selv den bedste skole kan blive bedre, og det er en konservativ ambition i byrådet at løfte kvaliteten af vore skoler til absolut national topklasse.

 

Internationale undersøgelser viser, at danske elever ikke klarer sig imponerende godt. Alt for mange elever får ikke tilstrækkelige kundskaber og færdigheder til at kunne klare en ungdomsuddannelse, og alt for få elever bliver rigtig dygtige.

 

Derfor skal der være fokus på elever med indlæringsvanskeligheder så tidligt som muligt i skoleforløbet, så der hurtigt kan sættes ind med den rigtige form for særlig tilrettelagt undervisning, og der bør være supplerende tilbud til elever med særlige talenter, f. eks. inden for musik og idræt, ligesom vi Konservative gerne ser oprettet særlige klasser eller hold for elever med specielle evner inden for de boglige skolefag.

 

Den kommende reform af folkeskolen giver bl.a. gennem fleksible regler for holddannelse øgede muligheder for at organisere undervisningen, så alle elevgrupper kan mødes med faglige udfordringer, der passer netop til dem. Reformen giver også bedre mulighed for skabe ”profilskoler”, der har særlige tilbud f. eks. i form af specielle valgfag. Det Konservative Folkeparti vil udnytte disse muligheder til det yderste.

 

 

 

 

Kompetenceudvikling af lærere, pædagoger og ledere.

 

Lærernes pædagogiske og faglige kompetence er en helt afgørende faktor, hvis kvaliteten i skolen skal løftes. Derfor vil Det Konservative Folkeparti satse massivt på efteruddannelse af lærere, pædagoger og ledere.

 

Vi skal gennem tilbud om efteruddannelse så hurtigt som muligt og allersenest i 2020 sikre, at alle elever i Herning Kommunes folkeskoler i hvert fag undervises af lærere med linjefag eller tilsvarende kompetence inden for det pågældende fag.

 

Uddannelsesindsatsen kan delvist finansieres gennem midler, som kommunerne får tilført fra staten i forbindelse med gennemførelsen af skolereformen, men der kræves yderligere kommunale midler, hvis Herning Kommunes skoler skal kunne leve op til den konservative ambition om undervisning i national topklasse. En optimering af skolestrukturen i kommunen kan frigøre midler til dette formål.

 

 

 

 

En skolestruktur med pædagogisk og økonomisk bæredygtige skoler.

 

Der er behov for en grundig analyse af skolestrukturen i Herning Kommune med henblik på at optimere skolernes pædagogiske, faglige og økonomiske bæredygtighed. Den nye skolereforms krav om, at alle elever skal undervises af lærere med faglig kompetence på linjefagsniveau, er en voldsom udfordring for ikke mindst kommunens små skoler. Analysen skal iværksættes hurtigst muligt.

 

Analysen kan medføre beslutninger om skolenedlæggelser, sammenlægning af skoler eller indførelse af fælles ledelse på flere skoler. Sådanne beslutninger kan være smertefulde, men nødvendige.

 

Udover de pædagogiske og faglige fordele ved at optimere skolestrukturen, vil ændringerne også kunne frigøre betydelige beløb til – bl.a. gennem efteruddannelse - at løfte kvaliteten i folkeskolen i Herning Kommune.

 

Hvis vi vil, kan vi få en folkeskole i national topklasse i Herning Kommune. Det vil vi i Det Konservative Folkeparti.

 

 

 

 

Unge med særlige udfordringer.

 

Kravene til den unge generation er store, og undertiden kan unge føle, at det er svært at leve op til deres egne og samfundets succeskriterier. Ikke alle skuldre er lige stærke.

 

Resultatet af dette kan desværre udvikle sig til, at unge enten dropper ud af deres påbegyndte uddannelse eller slet ikke får påbegyndt en uddannelse, og heller ikke kommer i beskæftigelse. Der kan – også af andre grunde - opstå alvorlige sociale problemer, måske misbrugsproblemer og ungdomskriminalitet.

 

Her har kommunen – i alvorlige sager sammen med politiet – et stort ansvar for, at der bliver taget hånd om problemerne, før de bliver for store.

 

I de fleste af landets kommuner har arbejdsløsheden blandt unge været stigende. Dette gælder desværre også i Herning Kommune. Arbejdsløshed er en svøbe for alle, der bliver ramt af den, men ungdomsarbejdsløshed kan ramme særlig hårdt og måske med uoprettelige følger, hvis ikke der bliver grebet ind i tide.

 

I Herning Kommune skal vi ikke acceptere ungdomsarbejdsløshed. Vi skal - finanskrise eller ej - fastholde alle unge i uddannelse eller beskæftigelse. Både for samfundets skyld og af hensyn til de unge.

 

Kommunen bør medvirke aktivt til at skabe alternative uddannelsesmuligheder for unge, der ikke føler sig tiltrukket af det traditionelle uddannelsessystem samt til unge med særlige behov.

 

Herning har indtil nu ligget i toppen med hensyn til førtidspension til yngre borgere. Mange af disse er handicappede, men med en massiv indsats på uddannelsesområdet vil mange af disse unge kunne få en uddannelse og komme i beskæftigelse. Derfor er det vigtigt at fastholde og udbygge STU (særlig tilrettelagt uddannelse). Herning er allerede i dag førende inden for dette område, og vi konservative vil fortsætte arbejdet for at dette ikke ændres

 

 

 

 

Herning som uddannelsesby.

 

Herning skal være en attraktiv uddannelsesby med en mangfoldighed af ungdomsuddannelser og videregående uddannelser også på universitetsniveau. Dette er en nødvendighed for at fastholde vores unge mennesker i fremtiden og sikre en dynamiske udvikling i kommunen. For at det kan lade sig gøre, kræver det et attraktivt studiemiljø og liv i byen, hvis de unge skal kunne lide at studere i Herning. Derfor skal der satses over en bred front på udvikling af midtbyen. Torvet, gågaden, caféerne og butikkerne skal summe af liv. Et hektisk bymiljø for unge sammen med en bred vifte af fritids- og kulturtilbud målrettet unge skal gøre Herning attraktiv som uddannelsessted.

 

For at kunne trække unge ind til en pulserende midtby, er det nødvendigt med gode busforbindelser, også om aftenen og i weekenderne.

 

Når de potentielle og nuværende studerende træffer deres uddannelsesvalg, skal Herning være det naturlige valg. Det kræver, at Herning markedsføres i tilknytning til Uddannelsesby Herning.

 

Et godt samarbejde mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner er en nødvendighed for at skabe en god overgang fra uddannelse til job.

 

Erhvervskontakt under studiet er ligeledes vigtig som et led i at styrke fastholdelsen i området efter endt studium. Derfor bør offentlige og private virksomheder informeres om mulighederne og fordelene ved at samarbejde med studerende med henblik på at motivere flere virksomheder til at indgå samarbejdsaftaler med studerende og ligeledes ansætte unge efter endt uddannelse.

 

 

 

 

Oprettelse af ungdomsråd i Herning Kommune.

 

For at styrke kommunikationen og samarbejdet mellem Herning Kommune og kommunens unge har Det Konservative Folkeparti i byrådet stillet forslag om oprettelse af ungdomsråd. Rådet skal være talerør for de unge over for de relevante kommunale udvalg, som skal høre ungdomsrådet i de sager, der vedrører unge i kommunen.

 

 

 

 

De mange ældre udgør en guldgrube af ressourcer.

 

Befolkningsudviklingen gør, at vi bliver relativt flere ældre i Herning Kommune. Derfor bliver kommunens ældrepolitik af større og større betydning.

 

Mange ynder at beskrive det stigende antal ældre som et stort problem. Ja, nogle taler ligefrem om ”ældrebyrden”.

 

Vi Konservative foretrækker i stedet at betragte de mange ældre i kommunen som en guldgrube af ressourcer, som vi skal drage nytte af.

 

Der er en stigende tendens til, at mange ældre ønsker at fortsætte på arbejdsmarkedet uden hensyn til en fast pensionsalder. Det er til gavn både for de ældre og samfundsøkonomien. Herning Kommune bør som arbejdsgiver gennem sin seniorpolitik understøtte denne udvikling for sine egne ansatte.

 

Efter den erhvervsaktive alder ønsker de fleste ældre naturligvis at nyde de glæder og interesser, som det var sværere at tilgodese, når man også skulle passe sit arbejde. Men rigtig mange ældre vil også gerne stille sig til rådighed og fortsat yde en frivillig indsats på områder, hvor de vil kunne gøre en forskel. Det kan være frivilligt, socialt arbejde af forskellig art, som også kan komme andre ældre til gode. En besøgsven, hvis man er blevet alene, en ”skubbeklub” som arrangerer gåture for ældre, som ikke længere er mobile – for nu blot at nævne et par eksempler.

 

En særlig ressource udgøres af ældre ledere både fra den offentlige og den private sektor. Mange fra denne gruppe vil gerne stille erfaring og viden til rådighed for f.eks. yngre iværksættere. Måske skulle erhvervsrådet ligefrem organisere en sådan seniorklub af ledere, som vederlagsfrit kunne stille ekspertise til rådighed.

 

Kommunen skal ikke blande sig for meget i det frivillige arbejde og slet ikke forsøge at styre det. Men man skal være aktivt iagttagende. I nogle tilfælde kan der nemlig være behov for en kommunal, hjælpende hånd.

 

 

 

 

Man skal trygt kunne se alderdommen i møde.

 

For de fleste ældre kommer der en svær periode, hvor man ikke længere kan klare sig selv og bliver plejekrævende. I vores kommune må der aldrig opstå tvivl om, at kommunen så stiller den fornødne hjælp til rådighed.

 

Men det er naturligvis både i kommunens og den ældres interesse, at den ældre er selvhjulpen så længe som muligt. Derfor skal kommunen sikre en effektiv forebyggende indsats, så de ældre gennem vedligeholdelsestræning fysisk får mulighed for at holde sig i form. Og hvis man på grund af sygdom eller alderdomssvækkelse får behov for genoptræning, skal den naturligvis stilles til rådighed.

 

Socialt samvær betyder også meget for de ældre og kan være med til, at man længe kan blive ved med at klare sig selv. Derfor er f. eks. aktivitetscentre og caféer, hvor ældre kan samles og spise sammen, af stor betydning.

 

Men når behovet for hjælp opstår, skal den også være til rådighed – hvad enten der er tale om praktisk hjælp og personlig pleje i hjemmet eller tilbud om en egentlig plejebolig.

 

Forsøg både i Herning Kommune og i andre kommuner med organisering af plejen i såkaldte leve/bo miljøer på plejehjemmene, hvor plejen i højere grad tilrettelægges på de ældres betingelser, ser ud til at falde positivt ud. Sådanne leve/bo miljøer bør derfor indgå som et centralt element i kommunens fremtidige ældrepolitik. Ved renovering af eksisterende plejehjem og ved opførelse af nye bør der tages højde for ønsker om at indføre leve/bo miljøer eller lignende organisationsformer.

 

Antallet af gode plejeboliger skal øges i takt med det stigende behov.

 

Det skal nemlig være trygt at blive gammel i Herning Kommune.

 

 

 

 

Gode vilkår for vores handicappede medborgere.

 

Det er det offentliges opgave i videst muligt omfang at kompensere vore handicappede medborgere for deres handicap, så de har mulighed for at leve et liv så tæt på en normaltilværelse som muligt.

 

Der bør derfor indtænkes mere velfærdsteknologi til at lette dagligdagen for de handicappede, men teknologien må aldrig tilsidesætte de varme hænder.

 

Kommunen skal aktivt medvirke til at sikre gode vilkår for de handicappede og bør indtænke vilkårene for handicappede i kommunens politikområder.

 

Der skal være handicapvenlige boliger til rådighed, fortove, stier og veje skal være egnede for kørestolsbrugere, og der skal være gode adgangsforhold i alle offentlige bygninger. Samfundet har en tendens til at overse, at en del mennesker har et ikke synligt handicap. Dem tænker Det Konservative Folkeparti også på. Derfor skal der være ordentlige forhold for bl.a. de høre-handicappede i det offentlige rum. Her tænker vi bl.a. på teleslynger m.m.

 

Kommunalreformen gav kommunerne ansvaret for en række institutioner for handicappede, som tidligere var amternes ansvarsområde. Vi skal være meget opmærksomme på, at Herning Kommune til fulde lever op til dette ansvar og sikrer, at institutionerne fortsat på højt specialiseret niveau giver mindst lige så gode eller bedre vilkår for brugerne/beboerne som hidtil.

 

 

 

 

Psykiatri.

 

Tendenserne i samfundet viser desværre, at der bliver flere og flere, der får ondt i livet, hvilket giver sig udslag i mange sygemeldinger med store samfundsøkonomiske udfordringer til følge. Det er derfor af største betydning, at mennesker med psykisk sygdom så tidligt som muligt får den støtte og hjælp, de har brug for, så de fortsat kan leve et godt liv.

 

Det Konservative Folkeparti vil til stadighed arbejde for, at disse tilbud findes så tæt på borgeren som muligt. Det er almen viden, at psykisk sygdom tærer meget på både den psykisk syge og på dennes netværk/familie. Derfor er det vigtigt, at al tilbud/behandling foregår i et tæt samspil mellem alle parter.

 

 

 

 

Velfærdsteknologi.

 

Det Konservative Folkeparti ønsker, at Herning Kommune aktivt skal deltage i forsøg med og investere i velfærdsteknologi.

 

Formålet med anvendelse af velfærdsteknologi er først og fremmest at gøre plejekrævende ældre, personer med kroniske sygdomme samt borgere med forskellige grader af handicap selvhjulpne i dagligdagen og dermed give de pågældende en så fri og værdig tilværelse som overhovedet muligt. Den nye teknologi kan f. eks. gøre det muligt selv at spise uden at skulle mades, selv at gå i seng og stå op fra sengen uden hjælp og selv at klare toiletbesøg. Og fremtiden vil give endnu flere muligheder.

 

Selv om velfærdsteknologi kan være dyr at anskaffe, vil teknologien alligevel ofte også kunne give en bedre ressourceudnyttelse. Det er dog vigtigt at slå fast, at teknologi ikke kan erstatte den personlige kontakt med plejepersonale. Det er ligeledes vigtigt med en tæt dialog med brugerne og deres pårørende, før teknologien tages i anvendelse.

 

 

 

 

Sundhed.

 

Grundlæggende ønsker vi Konservative at fremme en sundhedspolitik, der balancerer sundhedsfremmende tiltag med en respekt for det enkelte menneskes eller den enkelte families ret til selvbestemmelse.

 

Vi mener også, at sundhedspolitik skal bedrives ud fra viden og ikke tro.

 

Det må erkendes, at den kommunale indflydelse i forhold til sundhed er begrænset, da sundhedstilstanden påvirkes af en mangfoldighed af faktorer, som den enkelte kommune ikke, eller kun i ringe grad, har indflydelse på.

 

Herning Kommune har vedtaget en sundhedspolitik som har overordnede gode mål og visioner.

 

Vi Konservative i Herning Kommune ønsker dog at fremme nogle konkrete tiltag, udover hvad kommunens sundhedspolitik direkte tilsiger:

 

Vi vil sikre mulighed for sundere kostvaner i skoler i form af muligheder for forældrebetalte sunde måltider. Indsatsen skal også rettes med henblik på forebyggelse af fedme

 

Vi vil forbedre og sikre cykelmulighederne i nærmiljøerne, herunder Herning Centrum. Det er vor opfattelse, at der kan skabes betydeligt sikrere og indbydende cykelmuligheder uden i nævneværdig grad at lægge begrænsninger for øvrige trafikanter

 

Vi vil sikre en tilstrækkelig kapacitet i de kommunale institutioner og omsorgen, så at kommunens udgifter til færdigbehandlede patienter, liggende på hospitalerne minimeres, og således at borgerne føler en naturlig og god kontinuitet i deres sygdomsforløb samt sikre, at genoptræningsmulighederne for borgerne efter sygdomsforløb forbedres.

 

 

 

 

Et aktivt kulturliv og kommunal udvikling hører sammen.

 

En levende by i en udviklingsorienteret kommune forudsætter en aktiv kulturpolitik, som giver indbyggerne uanset alder gode muligheder for kulturelle udfoldelser og oplevelser.

 

Den aktive kulturpolitik i Herning Kommune skal inden for alle kulturformer (billedkunst, musik og teater m.m.) have focus på både bredden og dybden. Borgerne skal have mulighed for selv at udfolde sig, og man skal i Herning kunne få dybt professionelle kulturoplevelser af nationalt og internationalt karat.

 

Det har i mange år været karakteristisk for Herning, at rammerne for kulturlivet er blevet til i et tæt samarbejde mellem kommunen, organisationerne, erhvervsvirksomhederne og kunstnerne. Dette samarbejdsmønster, hvor virksomhederne har en meget central rolle, skal fastholdes og om muligt yderligere udbygges i de kommende år.

 

Gode kulturoplevelser giver højere livskvalitet, og det er kulturpolitikkens egentlige formål. Men kulturpolitikken kan og skal også bruges som et centralt element i markedsføringen af kommunen.

 

 

 

 

Trivsel og sundhed fremmes gennem motion og idræt.

 

Idræts- og fritidslivet skal have gode betingelser i Herning Kommune. Det gælder både breddeidrætten og idræt på eliteniveau, som er hinanden forudsætninger.

 

Sundhedsmæssigt er idrætsaktiviteter nogle af de bedste forebyggende foranstaltninger, og det er derfor vigtigt, at så mange som muligt af kommunens indbyggere uanset alder bliver inspireret til at være fysisk aktive gennem deltagelse i forskellige former for idræt. Eliteidræt er en god inspirationskilde til at nå dette mål.

 

Vi skal sikre, at foreningerne har gode rammer for deres virksomhed, og at de frivillige foreningsledere får den opbakning, som de fortjener.

 

Vore idrætsfaciliteter i hele kommunen skal være attraktive og godt vedligeholdt. De mange idrætshaller i kommunen er en vigtig forudsætning for foreningernes arbejde. Der bør derfor i samarbejde med de selvejende institutioner gennemføres en undersøgelse af idrætshallernes vedligeholdelsesstand som baggrund for en evt. renoveringsplan. Udlicitering af relevante udendørs faciliteter skal prioriteres højt.

 

Med udgangspunkt i traditionerne og potentialet i det eksisterende elitemiljø skal det sikres, at elitesporten har gode udviklingsmuligheder i Herning.

 

Herning skal som eliteidrætsby være et midt- og vestjysk fyrtårn, og idrætsbegivenheder på nationalt og internationalt niveau skal være med til at markedsføre Herning Kommune som stedet, hvor de spændende begivenheder finder sted.

 

 

 

 

Integration.

 

Børn af anden etnisk baggrund skal integreres i samfundet via daginstitutioner, skoler og fritidsaktiviteter. Institutioner og skoler skal give børnene solide danskkundskaber og gøre dem fortrolige med vore danske, demokratiske værdier.

 

Endvidere støtter vi kraftigt det frivillige arbejde, som foregår både i form af f.eks. lektielæsning på biblioteket og sport og andre fritidsaktiviteter i vore foreninger.

 

På den måde kan vi bidrage til, at børnene ikke oplever en identitetskrise, men betragter sig selv og betragtes af andre som danskere. Og som medlemmer af fællesskabet med de samme rettigheder og forpligtelser.

 

Gennem vejledning og en målrettet indsats af det kommunale jobcenter skal vi sikre os, at også unge med anden etnisk baggrund får et solidt fodfæste på arbejdsmarkedet.

 

I de seneste år har vi oplevet en øget tilstrømning af udenlandsk arbejdskraft, hvoraf nogle vælger at bosætte sig varigt i kommunen. Det er vigtigt, at vi får disse integreret i lokalsamfundet, således at de også oplever at få et godt, socialt liv i Danmark og dermed føler sig som en del af det lokale fællesskab.

 

 

 

 

Personale og ledelse

 

Kvaliteten af den kommunale service står og falder med, at vi har dygtige og engagerede medarbejdere til at udføre arbejdet. Derfor skal der også i den næste valgperiode gennem godt lederskab arbejdes målrettet på at tilrettelægge arbejdet, så medarbejderne oplever jobbet i Herning Kommune som meningsfyldt og føler, at politikere og ledere viser dem tillid og tør uddelegere maksimal kompetence til den enkelte medarbejder, der i praksis møder borgeren direkte i det daglige arbejde.

 

Der skal lægges stor vægt på kontinuerlig efteruddannelse af medarbejderne.

 

At være leder i det offentlige er ikke en ukompliceret opgave. Man skal lede i et politisk miljø, hvor politikere kan være tilbøjelige til at detailstyre, og hvor udførelsen af ledelsesopgaven kan have stor offentlig bevågenhed.

 

Der skal derfor satses på uddannelse af ledere, og lederne skal udstyres med den fornødne kompetence til at løse deres opgaver. Og dygtige ledere må aldrig savne politisk opbakning.

 

Men mange offentligt ansatte i Danmark klager ofte over, at der i bestræbelserne for at modernisere og effektivisere den offentlige sektor er opstået et voldsomt bureaukrati, som optager en alt for stor del af medarbejdernes og ledernes tid. Og der er blevet lagt for stor vægt på de dele af arbejdet, som kan ”måles, vejes eller tælles”, selv om de direkte målbare dele af arbejdet slet ikke behøver at være det, som borgerne lægger mest vægt på. Det allerværste er måske, at ”måleriet” og bureaukratiet af medarbejderne kan opleves som mangel på tillid. Konsekvensen kan være manglende arbejdsglæde, stressrelaterede sygdomme og et for stort sygefravær.

 

Den problemstilling skal vi arbejde meget med i de kommende år – også i Herning kommune.

 

Vi skal have mindre bureaukrati. Medarbejderne skal føle, at de mødes med tillid og har mulighed for i arbejdet at lægge vægt på de kvaliteter, der betyder mest for borgerne.

 

En del af problemstillingen kan vi løse lokalt i kommunen, men hovedårsagen til problemerne findes i statslige love og regler.

 

Men vi skal ikke give op af den grund. Herning Kommune skal gå foran i bestræbelserne på at påvirke beslutningstagerne på Christiansborg og i centraladministrationen for at få mindre detailstyring og bureaukrati. Det kan ske gennem Kommunernes Landsforening, ligesom vi i de politiske partier i byrådet direkte kan påvirke vore partifæller i Folketinget.

 

Endvidere bør vi i større udstrækning benytte os af den såkaldte udfordringsret, som giver mulighed for, at vi i Herning kommune med statens godkendelse kan slippe for statslig detailstyring på et nærmere defineret område.

 

 

 

 

En sund økonomi er forudsætningen for udvikling.

 

Herning Kommune vil ved starten den nye valgperiode have en sund økonomi med en relativ god likviditet. Gennem omhyggelig prioritering, rettidig omhu og stram udgiftsstyring vil vi Konservative sikre, at det også er tilfældet ved udgangen af næste valgperiode.

 

Skatten skal naturligvis være så lav som muligt, men høj nok til at sikre balance i kommunens drift og give mulighed for nødvendige investeringer og udviklingsaktiviteter. Vi ønsker ikke, at Herning Kommune skal være en discountkommune, hvor der kun er råd til standardløsninger.

 

Herning Kommune skal fortsat være en af landets mest erhvervsvenlige kommuner. Derfor afviser vi konservative at belaste virksomhedernes økonomi med indførelse af dækningsafgift på forretningsejendomme.

 

 

 

 

Høje konservative ambitioner på Herning Kommunes vegne.

 

I byrådet vil vi Konservative i et bredt samarbejde med byrådets øvrige partier arbejde for at virkeliggøre vores vision om fortsat udvikling og markedsføring af kommunens kvaliteter. Vi har høje ambitioner på kommunens vegne og vil kæmpe for, at Herning Kommune fortsat er blandt de bedste kommuner i landet.

 

Vi Konservative ønsker, at Herning i den kommende valgperiode yderligere skal befæste sin position som uddannelsesby. Det forudsætter uddannelser af høj kvalitet både i folkeskolen, i ungdomsuddannelserne og i de videregående uddannelser.

 

Folkeskolen, som er kommunens ansvar, vil derfor være et særligt konservativt fokusområde.

 

Som sports- og kulturby har Herning gode forudsætninger for at være det naturlige valg i forbindelse med afholdelse af større nationale og internationale sports- og kulturbegivenheder. Disse muligheder kombineret med vores tradition for et godt og konstruktivt samarbejde mellem kommunen, organisationerne og vore erhvervsvirksomheder og mellem erhvervsvirksomhederne indbyrdes, giver de allerbedste muligheder for, at vi kan nå vore mål.

 

Vi skal glemme alt om jantelov og sædvanlig jysk beskedenhed og søge indflydelse både regionalt og nationalt for at påvirke beslutningerne, så Herning altid vil være med i slutspurten om nye private og offentlige investeringer.

 

 

Stem-Norup.dk

www.rasmusnorup.dk - 2015